بعد ثلاثين عامًا، ارفعوا عنهم العار

النهاردة يوم 5 يونيو يوافق الذكرى التلاتين لظهور (طاعون العصر) الأيدز!
تحديدًا عام 1981 ميلاديًا لاحظ الأطباء بأمريكا حالة غريبة من فقدان المناعة للجسم عند 5 شواذ جنسيًا، ومع الوقت اكتشفوا أن المرض ده هو (داء نقص المناعة المكتسبة).. (الأيدز).. (AIDS)..!
مشكلة الأيدز مش فيه كمرض المشكلة في مضاعفات فيرس (HIV) المسبب للمـرض بيعمل على:
إضعاف مناعة الجسم بالتدريج لحد ما يدمرها، ووقتها بقى بتحصل المصيبة وهي العدوى الانتهازية، وهي من اسمها كده بتنتهز فرصة ضعف المناعة وتبدأ تهاجم الجسم، ده غير الإصابة بالأورام!

عندنا كل يوم 7000 مصاب بالأيدز بالعالم، والنسبة الأكبر في القارة السوداء! النهاردة أنا بنادي إننا نرفع العار عن مرضى الأيدز
مش كل ست مريضة بالأيدز ساقطة!، ولا كل راجل مريض بالأيدز شاذ!، ومريض الأيدز مش حيوان المفروض عزله؛ لأن العدوى ما بتتنقلش بالممارسات اليومية العادية.. العدوى بتتنقل عن طريق سوائل الجسم في:
- الإتصال الجنسي بكل أشكاله: الشرجي أو المهبلي أو الفموي.
- الحقن الغير معقم، وينتقل المرض هنا عن طريق الإبر الملوثة بالفيروس.
- من الأم الحاملة للفيروس للابن أثناء الحمل أو الولادة، الرضاعة!
- البول والدموع واللعاب، لكن مفيش أي حالة عدوى مسجلة عن السوائل دي.

يبقى اللي ربنا كاتبله يمرض بالأيدز مش مذنب، ممكن يكون أتنقله دم ملوث، أخد حقنة ملوثة، طفل بريء أخد العدوى من مامته، أو من
مرضعة حاملة للفيروس. الأيدز يتنقل بأكتــر من طريقة غير ممارسة الجنس والشذوذ. مش لازم نعزل المريض ونحسسه إنه منبوذ، العدوى مش هاتتنقل لا بالسلام، ولا بالكلام، ولا أي حاجة من الممارسات اليومية العادية. ليه نحسسهم بالرفض، مش كفاية عليهم همّ المرض؟! ليه لما نعرف إن حد مريض بالإيدز نعتبره مات، ونقطع أي علاقة بيه، وكأن هو حامل فيروس مشع!
ليه يفضل المرض وصمة عار في العيلة كلها؟ عندنا أكتر من 16 مليون طفل أتيتم بسبب الأيدز ليه يفضلوا شايلين العار؟ وهم مالهمش ذنب ولا حتى أهلهم لهم ذنب.
في السنين اللي فاتت كان الأيدز= الموت.. دلوقتي نجحوا في إنهم يلاقوا علاج، بس مش للشفاءلا للتكيف مع المرض يعني زي الأمراض النفسية كده مافيش شفاء كامل، لكن تقدر تعيش حياة طبيعية مع المرض. لكن عندهم أمل بالوصول لعام 2015 يتم تصفيــر الإصابات، الوفيات، ونبذ المرضى.. الأيدز مالوش علاج فعال، والحاجة الوحيدة اللي ممكن تقضي على المرض هي وقــف العــدوى للقضاء على الفيروس وبس! مافيش أي سبيل لوقف الإصابات إلا بكده.. عشان كده لازم يكون فيه وعي كبير.

فيه خرافة في الدول النامية بتقول إيه: إن مريض الأيدز لو مارس الجنس مع عذراء يُشفى، ونتيجة الخرافة دي، زيــــادة عدد الأصابة بين الإناث. في الآخر، برجوكم إنكم تعيدوا النظر في مرضى الأيدز،، وبلاش تنبذوهم وترفضوا وجودهم بالدنيا. كمان لو أخدنا بعين الإعتبار سبب ظهور الأيدز هنلاقيه الشذوذ الجنسي اللي ربنا حرمه وغلظ حده، ولولا وجود رجال فعلوا ما حرمه الله عمر ما كان الأيدز ظهر،، ولا عرفناه! ربنـــا لمــا بيـــحرم حـــاجة ثقوا إنها دمار للعالم، حتى لو كانت العواقب هينة بنظرنا في وقت حدوثها، أكيد ما خفي كان أعظم.

لا إله إلا أنت سبحـانك، إني كنت من الظالمين.
 
كتاب المئة تدوينة. Powered by Blogger.

التصنيفات

القائمة الكاملة للتدوينات

 

© 2010 صفحة التدوينات المرشحة لكتاب المئة تدوينة