معقولة في كده؟!

معقولة فى كده ؟؟؟!!!
حقيقة يمكن اللي يعرفني يستغرب جدا إني بتكلم في موضوع زي ده.. أصلي منتقبة، مدركة تماما إن أما بتغيب الأخلاق والدين الإنسان ممكن يعمل أي حاجة غلط ويفكرها صح.
في الحياة عموما وبصراحة يعني شايفة إن أكتر واحد ممكن يتحرش بالبنت الولد اللي بيحبها أو اللي بتفتكره بيحبها، ليه بقى؟
لأنه بيعتبر إن من حقه يأنججها مثلا، يمسك إيديها وتجاوزات يمكن أكتر من كده. وفى نفس الوقت صعب إن هى تسمح بيها لأي حد تاني     (بصرف النظر عن إن فكرة الارتباط دى مرفوضة أخلاقيا ودينيا) فتخيلوا كل ده وبعدين يسيبها ويلعب على غيرها.
شايفة إن ده أسوء وأدنى أسلوب للتحرش لأنه بشكل غير مباشر وبقبول الطرفين، أصل غالبا الطرف التاني اللي هو البنت يعني مبيرفضهوش إلا في ذكرياته لأنه بيكون حصل خلاص.
أهم حاجه إن الخبر اللي نزل في اليوم السابع عن فكرة التدوين لنهاردة أهم كومنتات لفتت نظري عليه كتبها ولاد بيقولوا ايه بقى.. بيقولوا ده البنات اللي بيعكسونا خليهم يرحمونا شوية بقى. أكيد منكرش إن في بنات ربنا اللي أعلم بيها بس ده مش معناه إن البنات ككيان كده كلهم بقوا بيعاكسوا الولاد ده كلام غير مقبول بالمرة.
بس يمكن الخوف الزايد من التحرش برضه مش صح يعني.. آه أكيد مبقولش إن كل بنت مش المفروض تحافظ على نفسها بس لما الموضوع يتحول لفوبيا بيبقى صعب قوي برضه؛ يعني شفت مرة وأنا في الميني باص وأنا رايحة الجامعة (أيام الجامعة يعني) واحدة قاعدة جنب واحد الحقيقه مخدتش بالي منهم في الأول، بس فجأة وبدون مقدمات "أنت يا سافل بتستغل إني نايمة عشان تحط ايدك على كوعي"
وهو ماسك في ايده مواسير وبيقولها " لا دي البتاعه دي هي اللي خبطتك "هي طبعا نزلت شتيمة في الراجل.. والحقيقة لحد اللحظه دي معرفش مين فيهم اللي كان على حق بس معقولة واحد هيجيب لنفسه الخناق ده كله عشان يحط ايده على كوع واحدة؟! بيتهيألي صعب.
سمعت قبل كده برضه إن في نوع من البنات برضه لو خرجت من بيتهم ورجعت تاني ومتعكستش تحس إن في حاجة غلط معقولة في كدة؟؟
 
كتاب المئة تدوينة. Powered by Blogger.

التصنيفات

القائمة الكاملة للتدوينات

 

© 2010 صفحة التدوينات المرشحة لكتاب المئة تدوينة