أنا آسف يا ريس, يا ريتك تقبل

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت مكتبة الاسكندرية..
لأن حضرتك بنيتها وشلت الطوب والأسمنت لوحدك وشيّدتها.

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت أربع أقمار صناعية..
صح يا ريس, مش فرنسا اللي عملتهم، ولا إنهم أقمار صناعية للاتصالات، ومع ذلك ماعندناش نت أقمار صناعية ولا هواتف أقمار صناعية.

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت مدينة الإنتاج الإعلامي..
صح يا ريس, أكبر مدينة فيها سرقة وكانوا بيقولوا إنها هتبقى هوليوود الشرق وطلعت شرق الدلتا.

- أنا آسف يا ريس.... علشان عملت كوبري السلام فوق قناة السويس..
أيوة يا ريس, إنت عملت البلد كلها كباري، وخصوصًا كوبري فوق قناة السويس اللي عملت لها برضو قانون 1 لسنة 1998.

- أنا آسف يا ريس.. علشان ربطت قنا وسوهاج بالبحر الأحمر..
صح يا ريس, وتكلفة المشروع 6 مليار و100 مليون، والله أعلم كان في جيب مين الفروق دي.

- أنا آسف يا ريس.. علشان جعلت شرم الشيخ والغردقة أجمل مدن العالم..
صح يا ريس, وخليت حسين سالم هو الملك المتوج لشرم والغردقة، ده كفاية قصرك يا ريس.

- أنا آسف يا ريس.. علشان جعلت الأقصر أكبر متحف في العالم..
أيوة يا ريس, ده حتى حضرتك اللي نقلت معبد أبو سمبل بنفسك، مش ملك مصر.!

- أنا آسف يا ريس.. علشان حميت مصر من الإرهاب والجماعات الإرهابية..
صح يا ريس, وجلبت بعضها هنا، ده كفاية يا ريس إنك ماحكمتش على قاتل رئيس دولة سابق بالإعدام.

- أنا آسف يا ريس.. علشان رجعت علاقتنا مع الدول العربية..
أكيد يا ريس, وهم رجعوها بعد وفاة السادات اللي بكوا إنهم ماوافقوش على اتفاقيته.

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت معبر رفح..
وقفلته في وش الفلسطينيين يا ريس، حتى في أيام ضرب غزة.

- أنا آسف يا ريس.. علشان ساهمت في تحرير الكويت وحميت السعودية..
شاهدين يا ريس, قواتنا خدت على دماغها والأمريكان حصدوا الأوسمة والتهنئة وإنهم أصحاب الفضل.

- أنا آسف يا ريس.. علشان كنت أول رئيس عربي يفك الحصار على ليبيا..
وخليت القذافي يفضل موجود, واهو الشعب الليبي بيعاني من عبطه "للأمانة الوطن العربي كله بيعاني منه".

- أنا آسف يا ريس.. علشان رجعت علاقتنا مع الجزائر بعد ماتش أم درمان..
وخليت كل واحد يهيننا يا ريس, وفي الآخر بقينا ملطشة.

- أنا آسف يا ريس.. علشان أنشأت 5 محافظات مدمرة بعد حرب 1973م..
إيه يا ريس, إنت كمان ماكنتش عايز تطور؟ ده كفاية اللي حصل في محافظتي حلوان و6 أكتوبر.

- أنا آسف يا ريس.. علشان أنشأت مشروع توشكى..
أيوة يا ريس, والوليد بن طلال خده كله، ده غير خسايره وإنك مشيت فيه للآخر عشان غرورك بس يا ريس.

- أنا آسف يا ريس.. علشان أنشأت مدن جديدة..
أكيد دي بقى يا ريس، هو آه ماوفرتش فيها خدمات كويسة لكنك بنيت مدن جديدة يعني 30 سنة من غير عمار دي تبقى خيبة بالويبة.

- أنا آسف يا ريس.. علشان أنشأت جامعات علمت الناس..
أهي دي بقى بجد يا ريس، جامعات خاصة ومعاهد خاصة كلها معادلة, وفي الآخر سياسة التعليم هي هي من 30 سنة، احفظ، صم، انقش في ورقة الإجابة.

- أنا آسف يا ريس.. علشان كنت مانع الفتنة الطائفية..
أيوة يا ريس, ماحصلتش كتير في آخر 10 سنين, يادوبك هي حادثة القديسين بس.

- أنا آسف يا ريس.. علشان سددت ديوننا, من 60 مليار.. إلى 24 مليار فقط..
وكل واحد من حاشيتك يا ريس معاهم كلهم أكثر من الـ 60 مليار، طب يا ريتك كنت حاسبتهم على الأقل كنت سددت الديون.

- أنا آسف يا ريس.. علشان كان احتياطينا صفر.. بقى 36 مليار دولار..
بركة ضرائب "بطرس غالي" يا ريس, ومع ذلك شعبك ماشفش الحياة، لازم نحدد النسل يا ريس.

- أنا آسف يا ريس.. علشان مشروع ابني بيتك السكني..
أيوة يا ريس, أهو مشروع ابني كوخك ده بالذات محفل للجميع، آخد 150 متر وابني على 75 متر بس يا ريس، لا تمام أوي، وكمان الحديد يوميها كان بـ 10000 جنيه للطن، ونعم يا ريس.

- أنا آسف يا ريس.... علشان جذبت كل الشركات العالمية "مرسيدس- كارفور- هايبر وان- سيتي ستارز- إعمار- داماك- الفطيم-الراجحي- سباك-  شل- بتروناس- ستيل ميتال"..
وبقوا هم أصحاب البلد واحنا الضيوف يا ريس بسبب اتفاقياتك ومعاهداتك وشروطك ليهم.

- أنا آسف يا ريس.. علشان عشنا في أمان لمدة 30 سنة..
أيوة يا ريس, وخليتنا ملطشة لكل واحد من أمريكا وإسرائيل لأثيوبيا، وكمان يا ريس بقت البلد بتاعة رجالتك واحنا ضيوف فيها.

- أنا آسف يا ريس.. علشان ضاع من عمرك 62 سنة في خدمة شعبك..
واحتكرت شعبك واحتقرته "الكاف والقاف" وعيشته في مهانة طول 30 سنة من عمرك.

- أنا آسف يا ريس.. علشان كنت قائد القوات الجوية في حرب 1973..
ونسبت الحرب كلها لنفسك يا ريس بقدرة قادر من مجرد قائد سلاح لصاحب حرب بأكملها كإنك كنت بتحارب لوحدك، زي ما ممتاز القط قال عنك.

- أنا آسف ياريس.. علشان معدل النمو الاقتصادي كان الأعلى في المنطقة لمدة 3 سنوات "7%"
45% من المصريين يعيشون تحت خط الفقر بأقل من دولار في اليوم.
46% من الأسر المصرية لا تجد الطعام الكافي للحركة والنشاط.
88 ألفًا و779 قتيلاً.. و379 ألفًا و233 مصابًا بسبب حوادث الطرق في الفترة من 1990 إلى 2006، وهو ما يمنح مصر المركز الأول على مستوى العالم -مركز أول يا ولاد افرحوا وقولوا هيه هيه-.
7394 حادثًا بقطاع السكة الحديد في الفترة من 2000 إلى 2006 أسفرت عن مصرع 573 شخصًا وإصابة 805 آخرين، كما أن لدينا 4 مليارات جنيه خسائر سنوية بسبب حوادث الطرق.
39 مليارًا و373 مليونًا و524 ألف جنيه أموالاً و370441 فدانًا دارت حولها أخبار الفساد المالي والإداري والإهمال وإهدار المال العام في الفترة من أبريل 2008 إلى يناير 2009.

- أنا آسف يا ريس.. علشان رغيف العيش كان بـ 5 قروش لمدة 30 سنة.
أيوة يا ريس, وكان مليان مسامير وطوب وزلط وسجاير كمان.

- أنا آسف يا ريس.. علشان 60 مليون لهم تموين شهري لم ينقطع مرة واحدة..
ومع ذلك كانوا بيدفعوا من تحت لتحت عشان يحصلوا عليه, و 12 مليون مصرى دون مأوى، منهم مليون ونصف المليون يعيشون في المقابر.

- أنا آسف يا ريس.. علشان سعر لتر البنزين أقل من سعر لتر المية المعدنية..
ومع ذلك كنت تضحك علينا بكلمة الدعم، رغم إنه بيطلع من أرضنا ويرجع يباع لنا، يبقى فين الدعم؟، ولا أقول لك شوف اتفاقية الغاز يا ريس والقتل على الأنابيب في مصر.

- أنا آسف يا ريس.. علشان قضيت على أمراض مثل الملاريا والبلهارسيا وشلل الأطفال، وانتشر في عهدك الفشل الكلوي، والكبد والسكر والسرطان.

- أنا آسف يا ريس.. علشان معدل الفقر انخفض إلى 20 %..
مصر تحتل المركز 57 من بين 60 دولة في تقرير البؤس العالمى.

- أنا آسف يا ريس.. علشان متوسط عمر المصري ارتفع إلى 72 سنة..
يا سلام، ده متوسط عمرنا ارتفع ماحدش راجع نسبة الوفيات في مصر.

- أنا آسف يا ريس.. علشان نسبة الوفيات في مصر انخفض إلى 19 في الألف..
أعلى معدل لوفيات الأطفال في العالم بواقع 50 طفلاً لكل 1000 مولود.

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت معرض الكتاب الدولي..
ومع ذلك ليس لدينا إبداع في الفترات الأخيرة، لإن كله حفظ ومفيش ثقافة.

- أنا آسف يا ريس.. علشان مهرجان القراءة للجميع..
وحضرتك ده تبعك ولا تبع المدام؟

- أنا آسف يا ريس.. علشان أنشأت وحدات صحية في جميع القرى..
إيه يا ريس إنت مكنتش عايز تنشئ وحدات صحية، برغم كل البلاوي دي وفترة رئاستك اللي بقالها 30 سنة

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت مراكز ثقافة في جميع القرى..
ومافيهاش كتب عدلة يا ريس كل ما نسأل على حاجة مش موجودة.

- أنا آسف ياريس.. علشان عملت الخط الدولي للغاز من مصر وفلسطين والأردن وسوريا ولبنان وتركيا ورومانيا..
وإسرائيل يا ريس ماتنساش والتكلفة أقل تكلفة ممكن حد يعملها في حياته.

- أنا آسف يا ريس.. علشان ربطت شبكة الكهرباء للدول العربية..
ومع ذلك ماعندناش كهرباء في بعض المناطق والقرى والنجوع يا ريس، ولا حتى محطة طاقة نووية.

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت مطار القاهرة.. عريس المطارات في العالم..
إيه دا يا ريس؟ طب مفيش تعليق على باقي مطارات العالم، ولا شفيق ماشاركش لا هو ولا منير ثابت في المطار؟؟

- أنا آسف يا ريس.. علشان عملت التأمين الصحي لـ 55 مليون شخص..
والشعب 80 مليون، وفيه أكثر من الـ55 مليون مابيعرفوش يوفروا التأمين, وراجع مستوى مستشفيات التأمين الصحي يا ريس وقرارات وزير الصحة باشا في عهدك في أواخر عهدك لما الناس اعترضت على إلغاء التأمين الصحي.

- أنا آسف يا ريس.. علشان رجعت اسم محمد نجيب والملك فاروق إلى كتب التاريخ..
وشطبت كل علمائنا ومثقفينا ونفيتهم برة البلد.

- أنا آسف يا ريس.. علشان ساهمت في تحرير سيناء..
ووقعت البلد كلها تحت الاستعمار الاقتصادي.

- أنا آسف يا ريس.. علشان حررت طابا..
كنت بتنفذ اتفاقية يا ريس.

- أنا آسف يا ريس.. علشان أصبح هناك 3 شبكات محمول, وفي إيد كل واحد تليفون..
أيوة يا ريس, وكان المواطن بيموت على رغيف العيش ولهيته بالموبايلات والنت ومن غير فائدة ولا توجيه.

أنا آسف فعلاً يا ريس.. ويا ريتك بس تقبل..!
 
كتاب المئة تدوينة. Powered by Blogger.

التصنيفات

القائمة الكاملة للتدوينات

 

© 2010 صفحة التدوينات المرشحة لكتاب المئة تدوينة