مستنية بكرة

أنا دودو
سألت ماما امبارح ليه عيطتي لما سوفتي صورة عمو الراجل في التلفسـّون؟ مس ردت عليا. بس أنا فضلت واقفة مـس مـسـيـت.
قلت لها: عمو ده حلو؟ قالت: أيوة، سـفـتي ازاي أمور وماسك علم زي اللي عندك كـوّه؟
قلت لها: طب مكتوب تحت الصورة إيه؟ قالت: كلام كبير مش أفتكره. بس لما أنا سألتها عن عمو بابا حسام راح فين؟
قالت لي: بكرة تعرفي.

فأنا جيت بكرة أسألها: إنتي قلتي بكرة؟ أنا كـِـيـت أهوه بكرة، يلا قولي لي.
ماما سكتت سـويـة وسـفـت دموع تاني. يـوووووه مش بحب أنا دموع! قلت لماما: أنا عملت حاجة وحـسـَة؟
قالت: لأ، إنتي سـاطرة.
ماما قعدتني على حـِكـرها زي كـِدّو وقالت إن عـمـو دة اسـمـه سـهـيـد، وسـهـيـد يعني حلو، وماسك علم عشان يغني أغنية بلادي بلادي. أنا بقول كـِتـه في الفصل مع ميس إيمان. ماما قالت عمو بابا حسام صاحبي كمان سـهـيـد، وسـهـيـد يعني حلو. ماما تقول إن عمو ده في الكـُـرنان وعمو بابا حسام عملوا حاكـَة حلوة تخلي بكرة حلو كمان، عـسـان لما نكبر ونبقى آآاااد كـِته، نلاقي مصر حلوة كمان. ماما تقول كلام كتير أنا مش أفتكره كله. ماما قالت إن الوحـسـيـن مـِسـيـوا خلاص، وإحنا لما نكبر نلاقي كل الناس كـامـيـلـة ومـِس حد يرمي حاكـَة في الـسـّـارع، ومـِس فيه سـَحـمـة وكلاكس كتير من عربيات مـاسـيـة. ماما قالت إن مـِس هيبقى فيه أتـفـال غريبة دي، اللي في السـّارع مـِس نـديفـيـن! قالت كلهم يكونوا نـِديـفـيـن! ماما كمان تقول إن الـنـاس تكون ماسـيـة بـتـدحـك لـبـعـضيهم ومـس تـكـســّر في الـوس كدة.

أنا سألت ماما: هو حسام يعرف كل الكلام ده؟ ماما قالت: إن مامته تقوله. بس أنا كمان هقول لحسام يا ماما عـسـان هو إداني من حاكـَة حلوة بتاعته إمبارح. حسام حلو.. إيه ده يا ماما! حسام حلو زي بكرة. سُــفـتـي أنا ازاي سـاطرة وبعرف كل الحاجات؟

ماما بتقول لو أنا ساكـِرت كويس في المدرسة، هكون حلوة ومصر تحبني كمان، وبكرة يبقى بتاعي.! ماما قالت بكرة بتاعي؟؟ مين يديهولي؟ طب وحسام مش هديله بكرة معايا؟ ولاّ بكرة بتاعي أنا بس؟
أنا جريت عند ماما وقلت لها: أنا هـدّي أصحابي من بكرة بتاعي ده يا ماما. مش إنتي قلتي بكرة حلو ولونه كاميل؟؟
 
كتاب المئة تدوينة. Powered by Blogger.

التصنيفات

القائمة الكاملة للتدوينات

 

© 2010 صفحة التدوينات المرشحة لكتاب المئة تدوينة